الإثنين , 21 سبتمبر 2020 - 7:51 مساءً
رئيس مجلس الإدارة د/ أحمد عبد الصبور
رئيس التحرير التنفيذي محمد يحيى

طرح المخرج ” يحيى ممتاز ” فكرة جميلة لإبقاء المواطنين فى المنزل بدون تنفيذ حظر تجول وهى نداء إلى من يهمه الأمر

د/ أحمد عبد الصبور

طرح المخرج ” يحيى ممتاز ” فكرة جميلة لإبقاء المواطنين فى المنزل بدون تنفيذ حظر تجول وهى نداء إلى من يهمه الأمر …

قائلاً :-

جميع المتعاملين مع السوشال ميديا ينادون بحظر التجوال … هناك أكثر من فكرة يمكن تنفيذها ليتم حظر التجوال بدون أمن … وهنا سأتحدث في مجالي فقط ليس إلا … أهمها مثلاً :-

تغير الخرائط البرامجية ليصبح من السادسة مساءاً هنالك ما يعجبني أو يستهويني كشاب تحديداً عشان أتفرج علية ولتكن أشياء حديثة … أفلام روائية جديدة ومسلسلات جديدة وهكذا …

 كل نجوم الرياضة حتي عن طريق سكايب يتكلموا ونشوف هما بيقولوا أية ؟ أكيد تحب تشوف النجوم دي خصوصاً لو عارف من قبلها بشوية .

فتح watch it لمدة شهر مجاناً فهذا ليس وقت الربح ولتكن المجانية عن طريق laptops أو كمبيوتر منزلي لإجبار الناس علي الرجوع لمنازلهم .

البحث عن الأفلام والمسلسلات الأجنبية الأكثر مشاهدة علي النت في الفترة الأخيرة وخصوصاً ما يعالج موضوع للفيروسات وإذاعتها علي القنوات المصرية لجلب أكبر عدد من المشاهدين .

بدء إذاعة أفلام كرتون في الأوقات الميتة للأطفال .

 قنوات الأخبار الرجاء توفير مترجمين أكثر للغات الألمانية والإيطالية والإسبانية والفرنسية والصينية لنقل كل مؤتمرات هذة الدول بدلاً من تجاهلها وتليخصها في خبر دقيقة أو دقيقتين .

ماحدش قادر يتفرج علي نصائح ولا ترهيب خلاص محتاج أشوف تجارب الآخرين بدون أي إضافة عشان أرتجع وأبطل العند .

ولما كلنا نسمع اللي حصل حتي اللي في النجوع والكفور هيرتجعوا بردة …. ولما يبقي في حاجة حلوة أقدر أرجع أشوفها في البيت مودي هيكون أحسن مناعتي هتخليني أفكر صح …. هو ده اللي أتعلمناه في الإعلام التأثير والتأثير الإيجابي … نحن شعب نضج وفاهم مصلحتة بس لو فهمنا صح … مش الحل السهل أعمل حظر … أعمل حظر لاء الإعلام لازم يتحرك أحسن مش نفي الإشاعات هي طوق النجاة .

أرجوكم ……

وطبعاً دة كله للطبيعة المختلفة وشديدة الخصوصية ” مصر الحبيبة ” و … #تحيا مصر

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *